Waarom je als klant betaalt voor de 'licentieovereenkomst'

November 23, 2017

Op school leerden wij hoe je als fotograaf om gaat met auteursrecht, licenties en overeenkomsten, en hoe je om gaat met portretrecht. We leerden dat je op en in het NS station, niet zomaar mag fotograferen. We leerden dat er veel misopvattingen zijn over het auteursrecht, en dat er vaak 'vergeten' wordt om je naam als maker bij beelden te zetten.
 

Met de opkomst van bloggers en influencers is het auteursrecht weer veel in opspraak. Ik lees en volg veel bloggers, en kom vaak bloggers tegen die volledig gekopieerde artikelen van zichzelf tegenkomen. Of foto's, logo's, tweets en andere grafische uitingen. En dat alles, zonder bronvermelding. Want hoe makkelijk is het om een foto of plaatje te kopiëren en te plaatsen op je Instagram? We denken er vaak niet eens bij na. Sommige mensen weten niet eens dat dat niet mag volgens de wet.
 

Ik krijg soms de vraag van opdrachtgevers dat ze de 'volledige rechten' willen hebben over de foto's. De beelden zullen nooit helemaal 'in eigen beheer' van de opdrachtgever zijn. Zonder dat er afspraken zijn gemaakt over het gebruik van de foto's en de bronvermelding, blijft het auteursrecht bij de maker, en zul je dit ook moeten vermelden. Behalve als ook het auteursrecht wordt afgekocht, en je dus als opdrachtgever het auteursrecht overneemt. Dat leg je vast in een licentieovereenkomst.
 

En dan is er natuurlijk het gebruiksrecht. Het gebruiksrecht leg je vast in een licentieovereenkomst, dat is simpel gezegd een overeenkomst tussen beide partijen; opdrachtgever en fotograaf. In deze licentieovereenkomst leg je vast waar de foto's voor gebruikt mogen worden, de bronvermelding, de hoeveelheid foto's, de kosten van de licenties, afspraken over de duur van het gebruik, eenmalig gebruik of juist hergebruik. Zo voorkom je misopvattingen rondom de afspraak en weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
 

Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan de licentie. Er hangt bijvoorbeeld een ander prijskaartje aan een reclame campagne voor een grote instantie die met onbeperkte tijdslimiet de volledige rechten wil hebben over de gemaakte foto's, dan een portret dat gemaakt wordt voor privé gebruik, om aan de muur te hangen bij oma thuis.

 

Ik weet dat dit een veelbesproken discussie blijft tussen de opdrachtgever en de maker. Ik heb het er veel over met collega makers en ik ben ontzettend blij dat ze ook staan en blijven staan voor hun eigen rechten. Zelfs als de opdrachtgever niet met je in zee gaat, omdat ze nog nooit van een licentieovereenkomst hebben gehoord. Blijf bij jezelf, sta voor je zelf en laat je niet van de wijs brengen!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Twitter - Black Circle