Waarom een professionele profielfoto zo belangrijk is in je business

September 19, 2018

 
Even een selfie maken op vakantie als je nog lekker bruin bent of jezelf van de jaarlijkse vriendinnenfoto afknippen omdat dat nét die foto is waar je wel leuk op staat. En natuurlijk de alom bekende vakantiefoto met je liefje. Ik zie nog steeds dat het veel gebeurt; vrolijke vakantiekiekjes of selfies met een instagramfilter die gebruikt worden voor LinkedIn en andere zakelijke socials. De ergste zijn misschien nog wel de foto’s waar je de afzonderlijke pixels haast van kunt tellen. Regelmatig krijg ik de vraag waarom een goede foto van jezelf nou zo belangrijk is als je ondernemer bent. Een leuke spontane foto is toch zo gemaakt? Een denkfout en dat… is mijn business ;-)
 

Een goede foto van jezelf moet in ieder geval recent zijn. Zie het als hét visitekaartje voor de eerste indruk die een klant van je krijgt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen binnen ééntiende van een seconde een eerste indruk vormen op basis van je profielfoto. Daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat niet alleen je website up to date is, maar ook zeker je profielfoto. Haar geverfd of draag je nu een bril? Tijd voor een nieuwe foto…
 

Zeg nou eens eerlijk, iedereen gaat toch bij het eerste contact onbewust of misschien wel heel bewust op zoek naar een stukje herkenbaarheid. Herkenbaarheid uit de foto die je gezien hebt op LinkedIn. Het zou wel fijn zijn als die foto overeenkomt met datgene wat je in real life ziet toch? En dat maakt eigenlijk dat je binnen een split second bepaalt of je met die persoon wil samenwerken of dat hij of zij bij je past. Nog een belangrijk aspect is dus om een foto te hebben van jezelf die bij je past. Dus draag je op je werk bijvoorbeeld nooit een pak, maar sta je op je LinkedIn foto in driedelig kostuum, statig met de armen over elkaar? Misschien, past dat niet helemaal bij je.
 

En dat is precies de reden waarom ik altijd de tijd neem om de persoon die ik ga portretteren te leren kennen. Door interesse te tonen in wat ze doen, wie hun klanten zijn. Zo schets ik voor mezelf een duidelijk beeld van bijvoorbeeld het bedrijf en weet ik ook meteen waar ik rekening mee moet houden tijdens de fotosessie. Als ik alles moet opnoemen zijn we nog wel even bezig, ;-) maar dit zijn bijvoorbeeld een aantal cruciale dingen:

 

  • Uitstraling: een advocaat zou een andere uitstraling willen hebben naar zijn of haar klanten dan iemand die in de zorg werkt.

  • Lichaamshouding: hoewel bij een profielfoto meestal alleen het gezicht in beeld komt, is lichaamshouding net zo belangrijk. Iemand kan heel gespannen overkomen als hij/zij met de schouders opgetrokken op de foto staat.

  • Kleding: Ik zeg altijd: "Trek iets aan waar jij je goed in voelt. En neem wat verschillende setjes mee waar je je ook lekker in voelt." Zo kunnen we op de set samen bepalen wat overeenkomt bij de uitstraling van jou en je bedrijf en wat past in de foto.

  • Achtergrond: Kies je een drukke achtergrond, kan dat de aandacht afleiden van de geportretteerde. Kies dus voor een egale achtergrond in overleg met de fotograaf.

  • Belichting: ook de belichting speelt natuurlijk een grote rol bij het maken van een goede profielfoto. Veel schaduwen in het gezicht zorgen vaak voor een rommelige profielfoto.

  • Eenheid & herkenbaarheid: gebruik je meerdere foto's op je website om je product of dienst of jezelf te verkopen? Zorg dan dat alle fotografie bij elkaar past, door bijvoorbeeld dezelfde fotograaf te boeken voor foto's, of hanteer een eigen filter om je eenheid en herkenbaarheid te vergroten. Eenheid en herkenbaarheid zijn tevens belangrijk als het aankomt op het gebruik van je profielfoto. Zorg er voor dat je op de verschillende socials en je cv dezelfde foto('s) gebruikt. Zo herkent de klant je gelijk aan je foto's!

  • Wees jezelf: Ik vind niets zo belangrijk als de mening van degene die zelf geportretteerd is. Al kan ik de andere foto's die ik zelf gemaakt heb nog zo mooi vinden, als de klant niet tevreden is met hoe hij of zij daar op staat, gebruiken we ‘m uiteraard niet. Ik vind het belangrijk dat de geportretteerde zichzelf is, en zich op zijn of haar gemak voelt bij mij.

 

Kortom: jouw profielfoto is minstens zo belangrijk als je website of visitekaartje. De eerste indruk kan je maar één keer achterlaten... ;-)

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Twitter - Black Circle